
 
 

 



2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 

     http://serbia.nlembassy.org/ 
 

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.  
 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima  i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Ambasade Kraljevine Holandije.  

 

 

 

         
              

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
          

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 

 

 

http://serbia.nlembassy.org/


3 

 

 
 
 

SADRŽAJ 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 4 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ............................................................. 8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 11 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 14 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................ 14 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 16 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 17 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ....................................................................................................................... 18 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 19 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na moguće 

povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Narodni poslanik Srpske napredne stranke i predsednik skupštinskog Odbora za ustavna pitanja, 

Vladimir Cvijan, podneo je krivičnu prijavu protiv direktora i urednika „Naših novina“, Vuka Vučurevića i 

Antonija Kovačevića, zbog navodnog ugrožavanja bezbednosti njegovog šestogodišnjeg sina. Cvijan je u 

Skupštini Srbije pred novinarima optužio Vučurevića i Kovačevića da su manijaci i pedofili. Objasnio je da 

je dan pre nego što je podneo krivičnu prijavu, primio telefonski poziv iz „Naših novina“. Novinarka ga je 

pitala gde je proveo praznike, iz čega je zaključio da su „Naše novine“ došle u posed fotografije njegovog 

sina i supruge s njenog profila na Fejsbuku. Cvijan tvrdi da su mu iz „Naših novina“ pretili objavljivanjem 

fotografija maloletnog sina. On je pozvao nadležne da istraže motive Vučurevića i Kovačevića i preduzmu 

sve mere protiv njih. Cvijan je direktora i urednika „Naših novina“ opisao kao ljude koji „imaju dugu 

istoriju raznog ... nenormalnog ponašanja, i u svojoj porodici i oni lično“. Nazvao ih je „najgorim 

pedofilima u Srbiji“ i pozvao roditelje da ovim ljudima ne dozvole da prilaze njihovoj deci, a novinarima 

da prave razliku izmedju političara koji obavljaju javne funkcije i njihovih porodica. Nakon Cvijanovog 

obraćanja u Skupštini, na vozilima koja su se nalazila u okolini redakcije „Naših novina“ postavljani su leci 

s fotografijama Vučurevića i Kovačevića i natpisom „Pažnja! Pedofili“. Ove letke Cvijan je prethodno 

pokazivao novinarima. Tekst povodom koga su „Naše novine“ tražile Cvijanov komentar i fotografije za 

koje je rekao da su skinute s Fejsbuk profila njegove supruge, objavljeni su u „Našim novinama“ pod 

naslovom „Srbija u dubiozi, Cvijan u Dubaiju“. Tekst je najavljen na naslovnoj strani uz komentar: „Cvijan 

se luksuzira i preti novinarima“. Takođe se navodi da je Cvijanov aranžman koštao 1.400 evra i citira se 

njegova izjava da ga je putovanjem častila žena. Takođe se citiraju i psovke i pretnje koje je izrekao 

novinarki. Opisan je i dijalog novinarke sa Cvijanom a nisu izostavljene ni pretnje i psovke koje je, prema 

tvrdnjama „Naših novina“, funkcioner SNS-a izrekao. Delegacija Evropske unije u Srbiji i Nezavisno 

udruženje novinara Srbije osudili su napade funkcionera SNS-a na članove redakcije „Naših novina“, dok 

su iz Udruženja novinara Srbije tražili da se ispita da li je Cvijan zaista distribuirao letke na kojima je, 

pоrеd fоtоgrаfiја Vučurеvićа i Kоvаčеvićа, pisаlо: „PАŽNЈА! PЕDОFILI!!! Моlimо rоditеlје dа nе dоzvоlе 

оvој dvојici dа prilаzе njihоvој dеci! Nајbоlје ih оdmаh priјаvitе nајbližој stаnici pоliciје!“ Redakcija 

„Naših novina“ zatražila je da im se dodeli policijsko obezbeđenje. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na 

javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Do sada je, makar u 

Srbiji, nezabeleženo da narodni poslanici nezadovoljni izveštavanjem medija, optužuju novinare da su 



5 

 

pedofili i čak podnose protiv njih prijave za ugrožavanje bezbednosti maloletnika. Zakon o javnom 

informisanju predviđa da su nosiocima državnih i političkih funkcija ograničena prava na zaštitu 

privatnosti ako je informacija važna za javnost upravo s obzirom na činjenicu da lice na koje se odnosi 

informacija vrši određenu funkciju, te srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom 

slučaju. Takođe, Zakon predviđa da su poslanici obavezni da informacije o svome radu učine dostupnim 

za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Koliko god tema oko koje je 

došlo do međusobnih optužbi narodnog poslanika i novinara zapravo bila banalna (gde je poslanik 

proveo praznike), Cvijanova reakcija, a posebno distribucija letaka sa fotografijama novinara i tekstom 

kojim njihovo životno i radno okruženje upozorava da je reč o pedofilima i poziva da sklanja decu od njih 

i prijavljuje ih policiji, ne samo da je više nego neprimereno, već i do sada u Srbiji nezabeleženo. Takođe, 

lažno prijavljivanje, u srpskom Krivičnom zakoniku je krivično delo koje se kažnjava zatvorom od tri 

meseca do tri godine. Osim saopštenja i osuda Cvijanovog postupka, izgleda da reakcije bilo kog 

nadležnog organa nije bilo. Predsednik SNS-a i potpredsednik vlade, Aleksandar Vučić, izjavio je da ćе 

„držаvа dа zаštiti nоvinаrе ’Nаših nоvinа’ i svе drugе grаđаnе“ i rekao da nije čuо Cvijanovu strаnu pričе 

аli da nе misli dа је skupštinа оdgоvаrајućе mеstо zа rаzrаčunаvаnjе pоslаnikа i nоvinаrа. Na ovaj način 

Aleksandar Vučić izbegao je da odgovori da li distribucija letaka kojima se novinari optužuju da su 

pedofili, u sredini u kojoj žive i rade, predstavlja prihvatljivu reakciju političara u slučajevima kada 

novine o njemu ne pišu na način koji mu odgovara, ili nedopustiv poziv na linč povodom kojega je država 

morala da reaguje. 

 

1.2. Udružеnjе nоvinаrа Srbiје (UNS) zatrаžilo je dа pоliciја u Prоkuplјu utvrdi i јаvnо sаоpšti svе 

činjеnicе pоvоdоm tvrdnji Bilјаnе Rоgаnоvić, dоpisnicе Јužnih vеsti iz оvоg grаdа, dа јој је prеdsеdnik 

Srpskе nаprеdnе strаnkе iz Prоkuplја, Dаrkо Lаkеtić, pоslао prеtеću pоruku. Rоgаnоvićeva tvrdi da je sа 

brоја tеlеfоnа Dаrkа Lаkеtićа dobila SМS u kојеm је pisаlо: „Priјаtеlјski tе оpоminjеm dа pаziš štа pišеš i 

štа pričаš. Zаоbilаzi SNS, mеnе i mоје lјudе u širоkоm luku. Аkо ti nеštо niје јаsnо, zоvi mеnе, nе mеšај i 

nе zоvi drugе lјudе, јеr ti оni ništа nе mоgu pоmоći аkо ti ’brlјаš’ kао dо sаdа“. Lаkеtić је već narednog 

dana pоzvао Rоgаnоvićku i rеkао dа оn niје pоslао SМS. Nаkоn štо је ona pretnje priјаvilа pоliciјi, Lаkеtić 

је nju priјаvio zа lаžnо priјаvlјivаnjе. „Nisаm pоslао nikаkаv SМS Bilјаni Rоgаnоvić. Ја sаm аpеlоvао nа 

МUP dа štо prе utvrdi kо је pоslао tu pоruku i dа tај zа tо оdgоvаrа“, rеkао је Lаkеtić UNS-u.  

 

Krajem maja zabeležen je slučaj pretnji koje su stigle pismom rеdаkciјi rаdiја Stо plus u Novom Pazaru. 

Pismo je poslato iz Beograda. Glаvni i оdgоvоrni urеdnik Rаdiја Stо plus, Ishаk Slеzоvić, izjavio je dа nе 

mоžе nikоgа dа оptuži zа prеtnjе јеr, kаkо nаvоdi, „Rаdiо Stо plus svаkоgа dаnа оbјаvi nеštо štо sе 

nеkоmе nе sviđа“. Slučај je priјаvlјеn pоliciјi.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Ono što, međutim posebno 

zabrinjava je to što se u slučaju pretnji novinarima nadležni organi ne oglašavaju blagovremeno, čak ni u 



6 

 

slučajevima koje bi po svemu sudeći bilo lako istražiti. U tom smislu, ako bi bilo preoptimistično utvrditi 

ko bi mogao biti pošiljalac pretećeg pisma Rаdiјu Stо plus, izvor pretnji dоpisnici Јužnih vеsti iz Prokuplja 

morao bi lako i brzo biti utvrđen. Naime, po Zakonu o elektronskim komunikacijama, operatori mobilnih 

mreža dužni su da zadrže podatke koji, između ostalog, služe utvrđivanju i izvora komunikacije i opreme 

korišćene za njeno slanje, kao i lokacije mobilne opreme u trenutku slanja. Kada nadležni mesec i više 

dana ne saopštavaju ko zapravo stoji iza pretnji novinarima, to onda vodi do novih pretnji, prijava za 

pretnje na koje se odgovara prijavama za lažno prijavljivanje, i rastu zabrinutosti i osećaja ugroženosti 

kod svih novinara. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Viši sud u Beogradu delimično je usvojio tužbu političkog analitičara Đorđa Vukadinovića i 

obavezao književnika Svetislava Basaru da Vukadinoviću naknadi nematerijalnu štetu zbog pretrpljenih 

duševnih bolova zbog povrede časti i ugleda u iznosu od 150.000,00 dinara sa zakonskom zateznom 

kamatom do isplate. Presuda je doneta povodom Basarine kolumne „Dvogodišnjica“, objavljene u 

dnevnom listu „Danas“ 18.2.2010. godine, o dvogodišnjici proglašenja nezavisnosti Kosova. U tekstu, 

Basara piše o neredima u Beogradu na dan proglašenja nezavisnosti Kosova, i dodaje da su „patriotske 

snage ... podržale i opravdale demoliranje, a Vukadinović i Antonić, udarne tekstualne pesnice 

Koštuničine hunte, dali su se, jedan na tipovanje ‘individua koje kod kuće drže američke zastave’, a drugi 

na usmeravanje pravednog rušilačkog besa na televiziju B92...“.  Vukadinović je u tužbi tvrdio da su mu 

autor teksta, urednik dnevnih novina „Danas“ i osnivač ovog javnog glasila grubo povredili dostojanstvo, 

ugled, čast i prava ličnosti. Takođe, naveo je da je kvalifikacijom da je „udarna tekstualna pesnica 

Koštuničine hunte“, povezivanjem sa ekscesima pojedinaca koji su pravili nerede i navođenjem da je 

„tipovao individue koje kod kuće drže američke zastave“, a naročito stavljanjem ovih navoda u kontekst 

podstrekavanja na nerede i opravdavanja nereda sa njegove strane, izvršeno objavljivanje izmišljenih, 

uvredljivih, neproverenih i apsolutno netačnih informacija, kojima je njemu naneta šteta. Prvostepenom 

presudom sud je tužbeni zahtev odbio u odnosu na osnivača „Danasa“ i urednika, jer je, kako se u presudi 

navodi, „tekst vrednosni, a ne činjenični sud tuženog prvog reda, gde se tužilac ne označava kao počinilac 

krivičnog dela, niti su se koristile psovke i druga uvredljiva imena, u kom slučaju bi postojala 

odgovornost glavnog i odgovornog urednika i osnivača javnog glasila“. U odnosu na autora, tužbeni 

zahtev je usvojen, u pet puta nižem iznosu od onoga koji je tužilac tražio. U obrazloženju presude, sud 

navodi da tuženi Svetislav Basara nije postupao u skladu sa dužnom novinarskom pažnjom jer nije 

ostvario neposredni kontakt sa tužiocem. Tuženi je izjavio žalbu Apelacionom sudu u Begradu. 

 

Konkretna presuda interesantna je iz više razloga. Ona prvo pokazuje koliko se srpski sudovi i danas, 

punu deceniju nakon ratifikacije Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, muče 

sa njenom primenom, a posebno sa primenom prakse Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 

10. Konvencije. Prvo što pada u oči je činjenica da sud istovremeno i nalazi da je izneti sud o Đorđu 



7 

 

Vukadinoviću vrednosan ali i da je uvredljiv i neproveren. U odnosu na prvo, Evropski sud za ljudska 

prava još je u svojoj odluci, u predmetu Handyside protiv Ujedinjenog kraljevstva, iz 1976. godine, našao 

da „sloboda izražavanja predstavlja jedan od suštinskih temelja takvog društva, jedan od osnovnih uslova 

njegovog napretka i razvoja svakog čoveka“, te da je ona „prema stavu 2 člana 10, ... primenjiva ne samo 

na ‘informacije’ ili ‘ideje’ koje su primljene s odobravanjem ili se smatraju neuvredljivim ili nevažnim, već 

takođe i na one koje vređaju, potresaju ili uznemiravaju državu ili neki deo stanovništva“. Evropski sud za 

ljudska prava zaključuje da su to „zahtevi pluralizma, tolerancije i slobodoumlja bez kojih nema 

demokratskog društva“. U odnosu na drugo, Evropski sud za ljudska prava je takođe u jednoj svojoj staroj 

odluci, u predmetu Lingens protiv Austrije, 1986. godine, našao da „postojanje činjenica može biti 

dokazano, dok istinitost vrednosnih sudova nije podložna dokazu“. Paradoksalno, dok po Evropskom 

sudu za ljudska prava istinitost vrednosnih sudova nije podložna dokazu, po srpskom sudu moguće je biti 

osuđen na isplatu naknade štete zbog „neproveravanja” vrednosnih sudova. Takođe, čudni su i razlozi iz 

kojih sud, u odnosu na odgovornog urednika i izdavača, donosi različitu odluku od one koju je doneo u 

odnosu na autora teksta. Zakon o javnom informisanju kaže da novinar, odgovorni urednik i pravno lice 

koje je osnivač javnog glasila koji su pre objavljivanja s pažnjom primerenom okolnostima mogli utvrditi 

neistinitost ili nepotpunost informacije, solidarno odgovaraju za materijalnu i nematerijalnu štetu 

prouzrokovanu objavljivanjem informacije. U konkretnom slučaju, sud kreira novi osnov za isključenje 

odgovornosti odgovornog urednika i izdavača, koji zakon ne poznaje, tako što nalazi da bi ta odgovornost, 

specifično za štetu nanetu vrednosnim sudovima postojala samo u slučaju povrede prezumpcije nevinosti 

i korišćenja psovki i „drugih uvredljivih imena“. Za očekivati je da ovakva presuda neće izdržati test 

Apelacionog suda u postupku po žalbi, ali sama činjenica da je uopšte ovako mogla biti doneta, odnosno 

obrazložena, pokazuje koliko još Srbija mora da radi na unapređenju kapaciteta svog pravosuđa da 

postupa u medijskim sporovima, i to da postupa onako kako Zakon, Konvencija i Ustav propisuju, 

saglasno važećim međunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi međunarodnih 

institucija koje nadziru njihovo sprovođenje. 

 

2.2. Početkom maja strankama je dostavljena presuda Apelacionog suda u Novom Sadu, kojom je 

preinačena prvostepena presuda Višeg suda u Somboru i odbijen kao neosnovan tužbeni zahtev Petra 

Kovačevića i Branke Prodanović Kovačević, roditelja Miladina Kovačevića, protiv Radiodifuznog 

preduzeća „B92“, Verana Matića, kao glavnog i odgovornog urednika Televizije B92 i Nikole Radišića, 

novinara. Sporni prilog u Vestima TV B92 odnosio se na sudski postupak protiv Miladina Kovačevića. 

Podsetimo, Kovačević je 2008. godine, u Bostonu, u SAD, pretukao svog kolegu sa Univerziteta Brajana 

Štajnhauera. Nakon što su američke vlasti Kovačeviću oduzele putnu ispravu, srpski konzulat izdao mu je 

kopiju sa kojom je on napustio SAD i na taj način izbegao da mu se sudi pred američkim sudovima. Tim 

povodom na optuženičkoj klupi našli su se i konzul i vicekonzul Srbije u Njujorku. Vest na TV B92 o 

suđenju Kovačeviću u Beogradu, završena je rečenicom da je njegov slučaj koštao poreske obveznike u 

Srbiji 1.000.000 dolara, od čega 100.000 dolara za plaćanje kaucije za puštanje iz pritvora u SAD i 

900.000 dolara, koliko je država Srbija platila za troškove Štajnhauerovog lečenja. Petar Kovačević i 



8 

 

Branka Prodanović Kovačević, Miladinovi roditelji, tvdili su da je ova informacija netačna, jer su kauciju 

platili oni sami od svojih sredstava, te da im je objavljivanjem naneta šteta. Viši sud u Somboru štetu im je 

i dosudio, u iznosu od 200.000 dinara, ali je Apelacioni sud u Novom Sadu tu odluku preinačio. U 

obrazloženju drugostepene presude je navedeno da ne postoji uzročna veza između povrede časti i 

ugleda Petra Kovačevića i Branke Prodanović Kovačević i objavljivanja sporne netačne informacije, niti 

postoji obaveza B92, Verana Matića i Nikole Radišića da Kovačevićima naknade bilo kakvu štetu u vezi sa 

objavljivanjem predmetne informacije, budući da se oni u tekstu uopšte ne spominju, ne ukazuje se na 

njihovo moralno ili pravno neprihvatljivo ponašanje, niti se bilo šta u vezi sa njima implicira. 

 

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu ukinuta je jedna vrlo čudna odluka Višeg suda u Somboru, a 

na izvestan način otklonjena neizvesnost koja je postojala u čitavom nizu drugih postupaka koje su 

Kovačevići protiv različitih medija podneli pred istim sudom i istim povodom. U konkretnom slučaju 

naime, izvor pogrešne informacije da je država na Kovačevića potrošila milion, a ne 900.000 evra, 

najverovatnije je bio jedan od Kovačevićevih advokata koji je to, moguće omaškom, izjavio. Ono što je u 

čitavoj stvari moglo biti opasno je presedan koji je presuda Višeg suda u Somboru mogla kreirati, a po 

kome bi u sporu povodom informacija o tome kako se troši državni novac, i oni umesto kojih je država 

nešto plaćala, mogli uspešno istupati kao tužioci ako su makar deo troškova snosili sami. Apelacioni sud u 

Novom Sadu ispravno je uočio da ne postoji uzročno-posledična veza između reputacije Kovačevića i 

informacije o tome da li je država nešto platila 100.000 dolara manje ili više. Apelacioni sud u Novom 

Sadu čak kaže da je negativna predstava o Kovačevićima kod određenog broja ljudi posledica njihovog 

dovođenja u vezu sa negativnom predstavom koja u javnosti postoji o njihovom odraslom sinu a ne 

greške u iskazivanju iznosa koji je država nešto platila ili nije platila, koju su mediji napravili. Ova 

presuda može biti značajna i zbog toga što je jedna od retkih u Srbiji koja potvrđuje da novinar ima pravo 

na grešku, te da svaka novinarska greška nije automatski i osnov za naknadu štete. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi izražavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Republička agencija za radiodifuziju 17. maja je objavila Izveštaj o ostvarivanju zakonskih i 

programskih obaveza RTS-a za 2012. godinu. 



9 

 

Analiza je obuhvatala televizijske programe RTS 1, RTS 2, RTS SAT i RTS Digital. Na prvi pogled je uočljiv 

izostanak analize radio programa javnog servisa, kao i da se analiza, kao i prethodnih godina bavila 

prevashodno kvantitativnim segmentom ispunjenja zakonskih i programskih obaveza. Zbog ovoga se 

može reći da analiza, koliko god je u pojedinim svojim segmentima više nego detaljna, istovremeno nije i 

potpuna. Zaključci analize su da je Rаdio-tеlеviziја Srbiје nа kаnаlima RТS1 i RТS2 ispunilа obаvеzе koје 

se odnose na obavezne kvotе srpskog јеzikа i sopstvеnе produkciје. S druge strane, procеntuаlnim 

učеšćimа programa nеzаvisnih produkciја od 6,56% na RТS1  i 9,01% na RТS2, Rаdio-tеlеviziја Srbiје 

niје ispunilа zаkonom propisanu obaveznu kvotu nеzаvisnih produkciја na svojim programima. Takođe, 

kako je prethodna godina bila izborna, analiza se bavi i pitanjem ispunjavanja zаkonske obаvеze 

rеpubličkog јаvnog sеrvisа koja se odnosi na omogućavanje prеdstаvlјаnja svih izbornih listа i svih 

prеdsеdničkih kаndidаtа. Analiza zaključuje da je Rаdio-tеlеviziја Srbiје ovu obavezu ispunilа kroz 

spеciјаlizovаne еmisiјe nа svom drugom kаnаlu RТS2. 

 

Iako analiza, kao što je navedeno, obuhvata i RTS SAT - program prevashodno namenjen dijaspori koji 

uglavnom čine reemitovani sadržaji sa RTS 1 i RTS 2, kao i specijalizovani eksperimentalni program RTS 

DIGITAL, pitanje ostvarivanja programskih funkcija analiziramo u odnosu na osnovnu programsku 

ponudu RTS-a, kanale RTS 1 i RTS 2. RRA navodi da je u analizi  posebno vodila računa o članovima 68, 

73,  74,  77 i 78. Zаkonа o rаdiodifuziјi. Član 68. propisuje opšte programske standarde, član 73. obavezne 

kvote programa originalno proizvedenog na srpskom jeziku i sopstvene produkcije, a član 74. kvotu 

nezavisnih produkcija. Članom 77. Zakona predviđeno je da programi koji se proizvode i emituju u okviru 

javnog radiodifuznog servisa, obuhvataju programe informativnog, kulturnog, umetničkog, obrazovnog, 

verskog, naučnog, dečjeg, zabavnog, sportskog i drugih sadržaja, kojima se obezbeđuje zadovoljavanje 

potreba građana i drugih subjekata i ostvarivanje njihovih prava u oblasti radiodifuzije. Članom 78. 

Zakona predviđeno je da su javni servisi obavezni da proizvode i emituju programe namenjene svim 

segmentima društva, bez diskriminacije, vodeći pri tom računa naročito o specifičnim društvenim 

grupama, kao i da su obavezni da obezbede zadovoljavanje potreba građana za programskim sadržajima 

koji izražavaju kulturni identitet, kako naroda, tako i nacionalnih manjina, odnosno etničkih grupa, kroz 

mogućnost da određene programe ili programske celine, na područjima na kojima žive i rade, prate i na 

svom maternjem jeziku i pismu, kao i da obezbede odgovarajuće vreme za emitovanje sadržaja vezanih 

za delovanje udruženja građana i nevladinih organizacija, kao i verskih zajednica na području na kome se 

program emituje. Prva stvar koja iz izveštaja pada u oči, jeste da RTS treću godinu za redom, od kako RRA 

uopšte objavljuje svoje izveštaje, ne ispunjava zаkonom propisanu obaveznu kvotu nеzаvisnih produkciја 

na svojim programima. Umesto da učešće nеzаvisnih produkciја na programima iznosi 10 ili više 

procenata, ono je na RTS1 iznosilo 2010. godine 5,99%, 2011. godine 6,27%, a 2012. godine 6,56%, a na 

RTS2 2010. godine 7,36%, 2011. godine 7,4%, a 2012. godine 9,01%. Žanrovski posmatrano, na RTS1 

analiza beleži trendove blаgog rаstа udеlа informаtivnog i sportskog programa, a blаgog pаdа udеlа 

filmskog, sеriјskog, zаbаvnog, dokumеntаrnog, dеčјеg i muzičkog progrаmа. Nаučno-obrаzovni i 

kulturno-umеtnički progrаm, iаko bеlеžе rаst svog udеlа, i dalje su zаstuplјеni sа vеomа mаlim 



10 

 

procеntuаlnim vrеdnostimа. Takođe, zaustavljen je trend pada udela premijernih programa iz 2011. 

godine, ali je nastavljen rast udela repriza. Opao je i udeo reklama. Istovremeno na RTS2 došlo je do pаdа 

udеlа informаtivnog progrаmа, blаgog pаdа udеlа nаučno-obrаzovnog progrаmа i blаgog rаstа udеlа 

dokumеntаrnog, dеčјеg, kulturno-umеtničkog i zаbаvnog progrаmа. Od programa namenjenih 

specifičnim društvenim grupama, analiza na RTS1 beleži samo programe namenjene osobama oštećenog 

sluha koji se emituju na znakovnom jeziku, kao i emisije namenjene nacionalnim manjinama. Međutim, 

udeo ovakvih emisija u ukupnom programu je tek 0,30%. Nešto više programa namenjenih specifičnim 

društvenim grupama bilo je na RTS2, i to 4,57%. Međutim, u odnosu na obavezu javnog servisa da 

obezbedi zadovoljavanje potreba nacionalnih manjina, odnosno etničkih grupa, za programskim 

sadržajima koji izražavaju njihov kulturni identitet, između ostalog i kroz mogućnost da određene 

programe ili programske celine prate i na svom maternjem jeziku i pismu, stiče se utisak da je RTS 

katastrofalno zakazao emitujući za čitavih godinu dana tek jednu emisiju o životu nacionalnih manjina i 

dve na romskom jeziku, te ostavljajući bez ikakvih sadržaja manjine poput mađarske, bošnjačke ili 

albanske. Nekoliko ključnih zamerki izveštaju o ostvarivanju zakonskih i programskih obaveza RTS-a 

same se nameću, pri čemu se te zamerke u većoj ili manjoj meri ponavljaju već treću godinu uzastopno.  

 

Prvo, radijski program je potpuno zanemaren, kao da javni servis u odnosu na radio nikakvih zakonskih i 

programskih obaveza nema.  

 

Drugo, izostaje kvalitativna analiza, pošto sama statistika koja kaže da je RTS posvetio određeni procenat 

svog programa određenim sadržajima ne znači nužno i da su emitovani sadržaji svojim kvalitetom 

opravdali emitovanje i postigli traženu svrhu.  

 

Treće, ako je svrha izveštaja da utiče na RTS da unapredi svoju ponudu upoređujući najnoviji izveštaj sa 

prethodna dva, očigledno je da se takva svrha ne postiže. RTS treću godinu za redom ne ispunjava 

zаkonom propisanu obaveznu kvotu nеzаvisnih produkciја na svojim programima. Rast  učešća 

programa nеzаvisnih produkciја postoji, ali je taj rast toliko mali da ne garantuje da će kvota propisana 

zakonom kao obavezna na RTS1 uopšte biti ispunjena pre 2025. godine.  

 

Četvrto, izveštaj sadrži odeljak koji se bavi statistikom prekršaja. Ukazaćemo samo da je u srpskom pravu 

prekršaj protivpravna skrivljeno izvršena radnja koja je propisom nadležnog organa određena kao 

prekršaj. Takođe, prekršaji se mogu propisivati zakonom ili uredbom, odnosno odlukom skupštine 

autonomne pokrajine, skupštine opštine ili skupštine grada. Iz ovoga poizilazi da se obavezujućim 

uputstvima RRA prekršaji ne mogu propisivati. Takođe, čak i u slučajevima kada konkretni prekršaj na 

koji se RRA poziva jeste na valjani način propisan, nesporno je da niko ne može biti oglašen odgovornim 

mimo zakonom propisanog postupka vođenog od strane za to nadležnog organa. RRA ovde pogrešno 

označava stvari (radi ono što medijima zabranjuje – krši prezumpciju nevinosti, odnosno, prejudicira 



11 

 

krivicu), te prekršajima naziva svojom ocenom pretpostavljene povrede različitih propisa i obaveza RTS-

a. Ova kategorija u izveštaju nameće novo pitanje, a to pitanje je sledeće: šta je RRA preduzela ako je već 

svojim izveštajem predočila da RTS, makar po mišljenju RRA, ima 1370 povreda različitih propisa samo u 

jednoj posmatranoj godini? Ako ovome dodamo i da RTS već treću godinu za redom ne ispunjava ni 

zakonom propisane programske kvote, odgovornost RRA za nepreduzimanje odgovarajućih mera postaje 

tim veća. A šta je RRA mogla da preduzme? Ona je Zakonom o radiodifuziji ovlašćena da izriče mere, u 

konkretnom slučaju – mere opomene i upozorenja. Iz izveštaja se ne vidi da su postupci za izricanje 

takvih mera pokretani. Takođe, ako postupanje emitera u konkretnom slučaju ima obeležja dela 

kažnjivog prema zakonu, RRA je ovlašćena da pred nadležnim sudom ili drugim državnim organom 

pokrene odgovarajući postupak. Iz izveštaja se ne vidi ni da su takvi postupci pokretani. Konačno, RRA je 

nadležna i da razrešava članove Upravnog odbora RTS-a. Ako su članovi Upravnog odbora RTS-a dužni da 

se staraju o doslednoj primeni odredaba Zakona o radiodifuziji koje se odnose na javni radiodifuzni 

servis, te ako rezultati izveštaja već treću godinu za redom pokazuju da su oni u toj svojoj obavezi 

neuspešni, nameće se pitanje trenutka u kome bi oni mogli biti razrešeni. I na kraju, a imajući u vidu i 

činjenicu da se očekuje usvajanje novog Zakona o radiodifuziji, odnosno Zakona o elektronskim 

medijima, na osnovu izveštaja proizilazi da bi novi zakon regulatoru morao dati jasnije polazne 

kriterijume za ocenjivanje uspešnosti vršenja funkcije javnog servisa od onih koji postoje (ili bolje reći ne 

postoje) u važećem zakonu. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju i medijima i Zakon o elektronskim medijima 

 

Medijska reforma je očigledno zastala, a jedan od razloga je nedostatak vizije države i nesaglasnost u 

pogledu implementacije najbitnijih stavki Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici 

Srbiji, koja je u javnosti poznatija kao Medijska strategija. Posle više od šest meseci rada na medijskim 

zakonima, te puna dva meseca nakon okončanja javne rasprave o nacrtu Zakona o javnom informisanju i 

medijima, ovaj nacrt i dalje nije upućen skupštini na usvajanje, dok Nacrt zakona o elektronskim 

medijima čak nije ušao ni u fazu javne rasprave. Čini se da vlast i dalje nema jasnu sliku o tome kako bi 

postigla neke od ključnih zahteva Medijske strategije. Pre svega, odlaganje usvajanja novih zakona vodi 

ka odlaganju privatizacije preostalih medija u javnoj svojini. Drugo, odlaganje usvajanja novih zakona 

vodi i ka problemima u implementaciji koncepta projektnog  finansiranja medija u 2014. godini. Treće 

sporno pitanje jeste ono koje se odnosi na nalaženje održivog modela za finansiranje funkcija javnih 

medijskih servisa. Zbog prisutnosti ove teme u medijima stiče se utisak da je ona glavni “kamen 

spoticanja“ medijske reforme. Po izjavama najviših funkcionera vlade, evidentno je da se od finansiranja 

javnih servisa putem pretplate, barem privremeno, odustalo. Ovo je u direktnoj suprotnosti sa Medijskom 



12 

 

strategijom koja je izričito na stanovištu da je pretplata osnovni oblik finansiranja i da je nužno samo 

podići nivo njenog ubiranja. Finansiranje javnih servisa iz budžeta, Medijska strategija predviđa samo 

kao privremenu i supsidijernu mogućnost do podizanja nivoa ubiranja pretplate na prihvatljivu meru, ali 

i u tom periodu u skladu sa pravilima o kontroli državne pomoći,  koja podrazumevaju jasnu definiciju 

funkcije i obaveza javnog servisa, nadzor nad ispunjavanjem takve funkcije i obaveza, javnost finansijske 

kontrole, jasna pravila za uvođenje novih usluga, zabranu preplaćivanja (pri čemu se moraju uzeti u obzir 

i komercijalni prihodi), srazmernost i ponašanje na tržištu koje ne narušava propise o zaštiti 

konkurencije. Ovakva opredeljenja Strategije u potpunosti su u skladu sa Komunikacijom Evropske 

komisije o primeni pravila o državnoj pomoći na javne radiodifuzne usluge (Communication from the 

Commission on the application of State aid rules to public service broadcasting 2009/C 257/01). 

Medijska strategija, između ostalog, utvrđuje i princip balansiranja prihoda od pretplate i komercijalnih 

prihoda i to na takav način da se, kada prihodi po osnovu pretplate dostignu nivo dovoljan za ostvarivanje 

osnovnih funkcija javnih RTV servisa, pravo na komercijalne prihode (prevashodno od oglašavanja) javnih 

servisa sužava i ograničava. Ovo je važno sa aspekta očuvanja nezavisnosti javnog servisa i ekvidistance i 

u odnosu na najveće oglašivače. Taj princip Medijske strategije čini se neprimenjivim ako se potpuno 

ukine pretplata, a očuvanje nezavisnosti javnog servisa u odnosu na najveće oglašivače svakako nije 

interes koji bi trebalo olako zanemariti i zapostaviti. 

 

Stiče se utisak da su medijske reforme sada u onoj fazi u kojoj bi bila dovoljna jedna nepromišljena 

odluka, jedan odmak u populizam i demagogiju, umesto jasne fokusiranosti na interese javnosti, pa da se 

karakter predstojećih promena potpuno izmeni. Ta nepromišljena odluka mogla bi biti upravo 

opredeljivanje za budžetsko finansiranje javnog servisa uz zanemarivanje zahteva iz citirane 

Komunikacije Evropske komisije. Ona bi mogla da uruši sistem pretpostavljen Medijskom strategijom i 

teško postignut balans i ravnotežu suprotstavljenih interesa različitih zainteresovanih strana. S druge 

strane, postoji sumnja u pogledu toga da li u budžetu uopšte postoje sredstva za ove namene. Informacije 

koje su se mogle saznati iz medija nisu dovoljno pouzdane i jako su šture, ali se pominje cifra od 9 

milijardi dinara, odnosno nešto manje od 90 miliona evra, koju će oba medijska servisa dobijati na 12 

mesečnih rata. Pre svega, treba napomenuti da je ova cifra određena potpuno proizvoljno, bar po javno 

dostupnim podacima. Izostala je analiza o sredstvima koja su potrebna javnim servisima (i to odvojeno za 

RTS i RTV) za finansiranje njihovih programskih funkcija. Takođe, ne postoji ni analiza naplativosti 

pretplate koja bi eventualno mogla da opravda odustanak od tog sistema, koji se u brojnim zemljama, 

uprkos krizi, pokazao kao jedino održivo i stabilno rešenje za finansiranje programskih funkcija javnog 

servisa. Nije jasno ni zašto se na period od tri godine potpuno ukida pretplata ako su po tom osnovu ipak 

ubirana neka sredstva. Da ponovimo, naplativost je, po raspoloživim informacija u ovom trenutku na oko 

30%, što čini negde oko 30 miliona evra. Ne treba zanemariti ni prihode javnih servisa po osnovu 

oglašavanja i drugih komercijalnih aktivnosti. Tek kada se saberu obe vrste prihoda može se izvršiti 

procena o uspešnosti sistema finansiranja. S druge strane, ako pretpostavimo da je procena o potrebama 

javnih servisa od oko 9 milijardi dinara doneta na osnovu iznosa koje su javni servisi trošili u 



13 

 

prethodnom periodu, onda bi ona zapravo mogla biti nerealno niska, budući da se javnim servisima, a 

posebno RTS-u, već duži vremenski period toleriše da ne plaća neke od svojih obaveza, kao što su, 

između ostalog, obaveze prema kolektivnim organizacijama za zaštitu autorskih i srodnih prava (Sokoj, 

OFPS, Pi), obaveze po osnovu naknada za korišćenje radio-frekventnog spektra (Ratel), obaveze po 

osnovu naknada za usluge emitovanja (JP Emisiona tehnika i veze). Takođe, nejasno je da li se prilikom 

davanja procene od 9 milijardi dinara uopšte razmišljalo o neophodnosti racionalizacije poslovanja i 

smanjenja troškova javnih servisa. Ovo govori da odluci o ukidanju TV pretplate, po svemu sudeći, nije 

prethodila adekvatna analiza. 

 

S druge strane, nedostaci modela finansiranja iz budžeta najbolje su vidljivi na primeru španskog javnog 

servisa. RTVE je od uvođenja novih, komercijalnih TV i radio programa 90-ih godina prošlog veka, u 

stalnoj potrazi za održivim modelom finansiranja. Ovaj javni servis je jedan od retkih javnih servisa u 

Evropi koji predviđa kao osnovni model finansiranje iz budžeta. Španski slučaj pokazao je pogubnost 

ovog modela budući da nije izdržao „test ekonomske krize“ koja je pogodila ovu zemlju. Iako je španski 

javni servis značajno veći od naših javnih servisa i pokriva i programe namenjene autonomnim 

regionima, postoje i zajedničke karakteristike koje olakšavaju komparaciju. Reforma zakonodavstva koja 

se odnosi na medijski javni servis u Španiji usledila je zbog pritiska Evropske komisije, a naročito zbog 

dotadašnje mogućnosti političkog uticaja na javni servis. U preambuli novog zakona koji reguliše javne 

servise, istaknute su tri ključne stvari koje zakon treba da obezbedi: garancija nezavisnosti javnog 

servisa, optimalna organizaciona struktura i stabilni model finansiranja u cilju ispunjenja funkcija javnog 

servisa na najefikasniji mogući način. Model finansiranja po tom zakonu zasniva se na tri glavne vrste 

prihoda: iz javnih sredstava - budžeta, iz komercijalne aktivnosti i oglašavanja. Oglašavanje je potpuno 

zabranjeno 2010. godine, a nalet ekonomske krize je uticao na to da je javni servis došao na samu ivicu 

bankrota. Do danas se španski javni servis nije oporavio. Ovo je pokazalo da je budžetsko finansiranje 

značajno nepouzdaniji model od finansiranja pretplatom, a pre svega zbog mogućnosti političkog uticaja 

na uređivačku politiku i veliku ranjivost u odnosu na opšta ekonomska kretanja u zemlji koja utiču na 

punjenje budžeta. Ako rezimiramo, doći ćemo do nekoliko ključnih problema u vezi sa budžetskim 

finansiranjem, i to: 

 

 najbolji primeri iz evropska praksa uglavnom poznaju budžetsko finansiranje kao dopunsko, i to 

za tačno određene namene, uz računovodstveno razdvajanje, što je opredeljenje i naše Medijske 

Strategije; 

 države EU koje su finansirale javni servis iz budžeta bile su pod posebnim nadzorom Evropske 

komisije i nametnute su im brojne obaveze koje se odnose na organizaciono odvajanje različitih 

delova javnog servisa, otpuštanje velikog broja zaposlenih, kao i na jasno i precizno razdvajanje 

prihoda ostvarenih po različitim osnovama; na primeru teškoća koje ti javni servisi imaju, 

pokazuje se da budžetsko finansiranje uopšte nije tako stabilan izvor finansiranja kao što bi na 

prvi pogled moglo da izgleda; 



14 

 

 praksa je pokazala da je finansiranje putem pretplate najuspešniju i najodrživiji model 

finansiranja javnog servisa, te da vlast u Srbiji moguće pravi veliki propust propuštajući da makar 

pokuša da postojeći model unapredi, umesto da ga ukida; 

 kada se pretplata jednom ukine kao način finansiranja, jako teško ju je vratiti; ovo posebno ako 

uzmemo u obzir izjave državnih funkcionera koje uveliko najavljuju ukidanje pretplate na jesen, 

što već sada ima destimulišući efekat na procenat naplate, i može dovesti u pitanje finansijski 

opstanak javnih servisa već tokom leta ove godine; 

 uz model finansiranja javnih servisa iz budžeta velike su mogućnosti političkog pritiska na 

nezavisnu uređivačku politiku, a posebno bez kontrolnih mehanizama, računovodstvenog 

razdvajanja prihoda ostvarenih po različitim osnovima i kontrole nezavisnog regulatora, državne 

i eksterne revizije. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji se odnosi 

na implementaciju Zakona o radiodifuziji.  

 

1.2.  U prethodnom monitoring izveštaju detaljno smo se bavili pitanjem obaveze RRA da raspiše javni 

konkurs za izdavanje dozvola za emitovanje programa u trenutku kada postoje raspoložive, odnosno 

upražnjene radio frekvencije. Tada smo, u kontekstu javnog konkursa za izdavanje dozvola za emitovanje 

programa na radio frekvencijama upražnjenim nakon oduzimanja dozvole televiziji Avala, ukazali na 

određene nedoslednosti u pogledu primene člana 49. stav 2. Zakona o radiodifuziji. Konkretno, iako 

Zakon kaže da se javni konkurs obavezno raspisuje kada na osnovu Plana raspodele radio frekvencija 

postoje mogućnosti za izdavanje novih dozvola za emitovanje programa u slučaju oduzimanja dozvola 

postojećim emiterima, RRA, čini se arbitrarno, javni konkurs nekad raspisuje a nekada ne raspisuje. Osim 

javnog konkursa za izdavanje dozvola za emitovanje programa na radio frekvencijama upražnjenim 

nakon oduzimanja dozvole televiziji Avala, u ovom trenutku postoji još jedan aktuelan konkurs, onaj 

raspisan 2012. godine, za izdavanje dozvola za emitovanje jednog regionalnog TV programa u Beogradu, 

jednog regionalnog TV programa na području Novog Pazara, Tutina i Sjenice i jednog regionalnog TV 

programa na području Kraljeva, Čačka, Požege, Gornjeg Milanovca, Arilja, Sevojna, Ivanjice i Kosjerića. Isti 



15 

 

konkurs raspisan je i za jedan broj dozvola za emitovanje radio programa, mahom s lokalnim 

pokrivanjem. Iako je pоslеdnji rоk zа pоdnоšеnjе dоkumеntаciје nа ovom konkursu istekao јoš 

25.12.2012. gоdinе, RRA ne samo da nije dodelila dozvole, nego čak nije ni objavila listu potpunih i 

blagovremenih prijava. Naime, RRA je dužna, u skladu sa odredbom člana 53 stav 1 tačka 2) Zakona o 

radiodifuziji, da u roku od sedam dana od dana isteka roka za podnošenje prijava javno objavi listu svih 

podnosilaca prijava čije su prijave potpune i podnete u predviđenom roku. Objavljivanje liste izuzetno je 

važno i iz razloga što predstavlja trenutak od koga počinju da teku rokovi za izdavanje dozvole. Naime, 

Zakon predviđa da se odluka o celovitoj dozvoli za emitovanje programa, pri čemu Zakon o radiodifuziji 

pod celovitom dozvolom podrazumeva dozvolu za emitovanje i jednu ili više dozvola za radio stanice – 

predajnike) donosi najkasnije u roku od devedeset dana od dana objavljivanja liste prijavljenih na javni 

konkurs. U konkretnom slučaju ispostavlja se da RRA kasni punih pet meseci sa objavljivanjem liste 

podnosilaca prijava. Ovo ukazuje na ozbiljan nedostatak kapaciteta RRA da paralelno vodi više javnih 

konkursa. Naime, konkretan konkurs bio je drugi u 2012. godini, otvoren dok prethodni još nije bio 

okončan. Prvi konkurs iz 2012. godine okončan je tek u martu 2013. Raspisivanjem javnog konkursa za 

izdavanje dozvola za emitovanje programa na radio frekvencijama upražnjenim nakon oduzimanja 

dozvole televiziji Avala, ponovo je kreirana situacija u kojoj paralelno teku dve konkursne procedure. 

Rešenje zastoja do kojih dolazi u postupcima kada su paralelno otvorena dva javna konkursa moralo bi se 

tražiti ili u pojednostavljivanju konkursnih procedura, ili u ozbiljnom jačanju kapaciteta RRA da se nosi sa 

povećanim obimom posla. 

 

1.3.  RRA je krajem maja uputio velikom broju emitera obaveštenje o tome da nisu zaključili ugovor sa 

Organizacijom proizvođača fonograma Srbije. U dopisima emiteri se upozoravaju da je RRA obaveštena 

od strane OFPS-a da emiter nema zaključeni ugovor sa tom kolektivnom organizacijom. RRA se u dopisu 

dalje poziva na svoju nadležnost, predviđenu Zakonom o radiodifuziji, da se stara da svi emiteri 

primenjuju propise o zaštiti autorskih i srodnih prava, te ukazuje da je nepoštovanje propisa o zaštiti 

autorskih i srodnih prava, osnov za izricanje mera od strane RRA. U dopisu se takođe konstatuje da je 

emitovanje muzike bez prethodno zaključenog ugovora sa OFPS-om, neovlašćeno korišćenje predmeta 

zaštićenog srodnim pravom. 

 

Članom 9. stav 2. Zakona o radiodifuziji predviđeno je da Republička radiodifuzna agencija obavlja i 

poslove koji se odnose na preduzimanje mera u oblasti radiodifuzije u cilju primene propisa o autorskim i 

srodnim pravima. Nažalost, već nekoliko godina unazad, RRA ne uspeva da prepozna, ni svoje mesto, niti 

ulogu u sistemu zaštite autorskog i srodnih prava. Ovo je drugi put da se OFPS obraća Radiodifuznoj 

agenciji pokušavajući da na taj način izvrši pritisak na emitere i postigne određene ciljeve. U prethodnom 

slučaju, krajem 2010 i početkom 2011. godine, OFPS se žalio RRA da ne dobija uredno popunjene 

košuljice sa evidencijom emitovanih fonograma. RRA je te pritužbe prosledila tužilaštvima koja su vodila 

desetine postupaka protiv stanica zbog privrednih prestupa, u kojim postupcima su pojedine stanice 

žestoko kažnjene, da bi se tek naknadno ispostavilo da je OFPS svoje zahteve bazirao na nezakonitim 



16 

 

opštim aktima koje je kasnije morao da menja po nalogu Zavoda za intelektualnu svojinu. Ovoga puta 

OFPS-u smeta što stanice ne obnavljaju ugovore sa njima na godišnjem nivou, iako se ugovori, i u situaciji 

kada se ne potpisuju iznova svake godine, prećutno obnavljaju. RRA je, ponovo, pritužbe OFPS-a poslala 

stanicama na izjašnjenje, umesto da ih kao očigledno neosnovane odbaci. I ovaj slučaj nameće obavezu da 

se, ako ne ranije, onda u sklopu konsultacija koje bi se morale voditi o novoj Strategiji razvoja 

radiodifuzije (prethodna je praktično istekla ove godine), celovito razmotri mesto i uloga RRA u sistemu 

zaštite autorskog i srodnih prava, ali i ojačaju kapaciteti RRA za vršenje ove nadležnosti koja joj je 

poverena Zakonom o radiodifuziji, ali i Zakonom o posebnim ovlašćenjima radi efikasne zaštite 

intelektualne svojine. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

2. Tužilaštvo za organizovani kriminal 

 

Tužilaštvo za organizovani kriminal je u maju 2013. godine podiglo optužnicu protiv 18 osoba zbog 

osnovane sumnje da su organizovanjem telefonskih kvizova i astroloških emisija oštetili više od 160.000 

ljudi iz Srbije, regiona i dijaspore, i time sebi pribavili protivpravnu imovinsku korist od preko 500 

miliona dinara, odnosno, nešto manje od 5 miliona evra. Optužnica je podignuta protiv vlasnika i 

direktora preduzeća „Fonlider“ osnovanih u Srbiji, Nemačkoj, Crnoj Gori i Republici Srpskoj i RTV „Duga“, 

MHC d.o.o i MHC „Telekomunikacije“ i drugih privrednih društava i protiv zaposlenih u ovim 

preduzećima. Optuženi se terete zbog krivičnog dela udruživanja radi vršenja krivičnih dela. Sumnja se 

da je ova grupa od 1. januara 2009. do 27. novembra 2012. organizovala i emitovala radio i televizijske 

kvizove u kojima su za tačne odgovore na jednostavna pitanja nuđene robne i novčane nagrade. Građani 

su studio pozivali preko telefonskih brojeva sa dodatom vrednošću, tako da je cena poziva bila posebno 

tarifirana i iznosila je od 0,5 do dva evra po minutu. U toku emitovanja kvizova, građani koji su pozivali 

radio i televizijske stanice ili slali SMS poruke preko posebno tarifiranih telefonskih brojeva nisu 

uključivani u program. Sve vreme su njihovi pozivi držani na čekanju na uključenje kako bi se uvećali 

troškovi poziva. U kvizovima nije isplaćena nijedna novčana nagrada, niti je podeljen obećani robni 

poklon. Kako bi se stvorio privid da se kvizovi regularno odvijaju, u emisije su uključivani članovi same 

grupe čiji je zadatak bio da se javljaju sa redovnih telefonskih brojeva, od kojih su neki bili i u studiju i 

glumili učesnike kvizova. Na sličan način organizovane su i astrološke emisije. U program su uključivani 

članovi grupe, njihovi rođaci i prijatelji, dok su pozivi zainteresovanih građana držani na čekanju.  

 

Emitera RTV Duga, koji se pominje u saopštenju tužilaštva, nema ni u Registru javnih glasila, niti u 

registrima dozvola RRA. Na Internet prezentaciji RTV Duga navodi se da se program emituje putem 

satelita (GlobeCast World TV za SAD, Eutelsat W2 za Evropu), a u Srbiji još i posredstvom kablovskih 

sistema i satelitske DTH distribucije. Postavlja se pitanje da li je u vezi sa spornim programima, a radi se o 



17 

 

astrološkim emisijama i kvizovima u koje se gledaoci uključuju posredstvom posebno tarifiranih 

telefonskih brojeva, RRA mogao da reaguje ranije i izrekne odgovarajuće mere. Ovo posebno uzimajući u 

obzir nedavnu odluku kojom je Savet RRA privremeno oduzeo dozvolu za emitovanje Radio Fokusu, 

upravo zbog nenavođenja cene posebno tarifiranih SMS poruka. Zakonom o radiodifuziji je u članu 13. 

predviđeno ovlašćenje RRA da vrši nadzor nad radom emitera. Član 68. stav 1. tačka 6) predviđa obavezu 

emitera da se uzdržavaju od emitovanja programa koji zloupotrebljavaju lakovernost gledalaca ili 

slušalaca. Takođe, Savet RRA je još 2007. godine doneo preporuku emiterima da se uzdrže od emitovanja 

programa koji su zasnovani na proricanju sudbine, tumačenju horoskopa i sličnim sadržajima koji se ne 

mogu kategorisati. Nesporno je, dakle, da je RRA mogao reagovati da se radilo o licenciranom emiteru. 

RTV Duge, međutim, nema u registrima dozvola RRA. Iz saopštenja Tužilaštva za organizovani kriminal 

ne vidi se jasno pun tehnološki lanac emitovanja programa. Naime, vidi se da je studio bio u Beogradu, 

kao i da je program emitovan posredstvom satelita (GlobeCast World TV i Eutelsat W2), ali ne i gde se 

nalazio satelitski up-link. Odredbe Zakona o radiodifuziji koje se odnose na izdavanje dozvola za 

satelitsko emitovanje teško su primenjive u praksi. Konkretno, one predviđaju da zahtev za izdavanje 

dozvole podnosi operator satelitske stanice. Nema jasne definicije šta je operator satelitske stanice, pošto 

bi to teoretski mogao biti i operator satelitskog up-linka, i vlasnik satelita, ali i operator DTH satelitske 

platforme. Zakon čak sadrži odredbu po kojoj se za programe koji se mogu primati putem slobodnog 

(nekodiranog) satelitskog emitovanja na teritoriji Republike Srbije dozvole uopšte ne moraju pribavljati. 

Teorijski, ako operator satelitskog up-linka ne bi bio obavezan da pribavi dozvolu za slanje signala prema 

satelitu, satelitsko emitovanje takvog signala, ako ne bi bilo kodirano, bilo bi izuzeto od režima dozvole u 

Srbiji. Slična situacija bi postojala i ako bi se signal iz studija u Srbiji doturao do up-linka van Srbije. 

Sopštenje Tužilaštva za organizovani kriminal samo pokazuje koliko je Zakon o radiodifuziji prevaziđen i 

u kojoj meri ne sadrži rešenja koja bi nudila odgovore za različite situacije, pa i ovu konkretnu – sa 

nameštenim telefonskim kvizovima i astrološkim emisijama koje se emituju preko satelita. Ono što Srbiji 

nedostaje jesu jasna pravila, po uzoru na ona sadržana u ratifikovanoj Evropskoj konvenciji o 

prekograničnoj televiziji, sa tačkama vezivanja na osnovu kojih bi se u ovakvim slučajevima mogla 

ustanoviti nadležnost domaćih organa, konkretno RRA, i nad emiterima kojima nije izdata dozvola za 

emitovanje u Srbiji, npr. na osnovu činjenice da je emiter osnovan u Srbiji, da u njoj ima sedište, studija ili 

značajan deo radne snage, ili da ima satelitski up-link u Srbiji. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Mediji su tokom maja posvetili veliki prostor analizi negativnih posledica raspisivanja Javnog konkursa 

za upražnjene frekvencije TV Avala na proces digitalizacije. Do zaključenja ovog izveštaja, nema 

informacija da je bilo ko podneo prijavu na konkurs, što i ne čudi budući da rok za predaju prijava ističe 

tek 9. jula 2013. godine.    

 



18 

 

Iz resornog Ministarstva spоlјnе i unutrаšnjе trgоvinе i tеlеkоmunikаciја naglašeno je da je u poslednjih 

godinu dana u procesu digitalizacije urađeno više nego u prethodne četiri godine zajedno, da su usvojeni 

neophodni propisi i planovi (uključujući i Plan pokrivanja), kao i da je u pripremi rešenje vezano za 

socijalnu pomoć za najugroženije kategorije stanovništva pri nabavci STB uređaja za prijem digitalnog 

signala i plan promocije digitalizacije. Takođe, iz Ministarstva uveravaju da ne postoji bojazan da EU 

oduzme dobijenu opremu koja nije instalirana, jer će ona u najskorijem roku biti upotrebljena. S druge 

strane, mediji su pisali da je povodom raspisivanja Javnog konkursa za upražnjene frekvencije TV Avala i 

kašnjenja procesa digitalizacije, u Ministarstvo stiglo protestno pismo šefa Delegacije Evropske komisije 

u Srbiji, Vensana Dežera. Paralelno s ovim, 31. maja istekao je rok zа pоdnоšеnjе pоnudа u оtvоrеnоm 

pоstupku koji je Ministarstvo raspisalo zа јаvnu nаbаvku оprеmе zа pоtrеbе sistеmа zа еmitоvаnjе i 

distribuciјu digitаlnоg tеlеviziјskоg signаlа nа tеritоriјi Rеpublikе Srbiје i tо аntеnskih sistеma, 

tеlеkоmunikаciоne оprеme, 40 gеp filеra i UPS urеđајa sа prаtеćim uslugаmа. Antenski sistemi 

nabavljaju se za emisione lokacije Subоticа, Vršаc, Тupižnicа, Dеli Јоvаn i Kоpаоnik. Po uslovima javne 

nabavke, oprema treba da bude isporučena od početka marta do početka maja 2014. godine. 

 

Da bi se proces digitalizacije okončao, neophodno je još obezbediti slobodne frekvencije, ali i završiti Plan 

prelaska, koji će definisati vremenski okvir prelaska na digitalno emitovanje po zonama raspodele. Po 

okončanju rada na tom dokumentu, shodno Strategiji za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje 

RTV programa u Republici Srbiji, uslediće promotivna kampanja koja će građanima omogućiti 

upoznavanje sa procesom digitalizacije i pružiti im neophodne informacije kako da se za taj proces 

pripreme. Nedostatak slobodnih frekvencija može da poremeti sve ove planove, a postoji opravdana 

bojazan da će Srbija zbog kašnjenja procesa digitalizacije biti negativno ocenjena u predstojećem 

Izveštaju Evropske komisije o napretku. Ovo bi moglo dodatno da ugrozi poziciju Srbije u budućim 

pregovorima o Poglavlju 10 - Informaciono društvo i mediji, koje je već problematično zbog kašnjenja 

koje postoji i u implementaciji Medijske strategije, odnosno usvajanju novih medijskih zakona.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Kašnjenja u usvajanju medijskih zakona dovode u pitanje Medijskom strategijom predviđene rokove 

privatizacije kao i prelazak na model projektnog finansiranja. Još uvek nema naznaka kada bi Zakon o 

javnom informisanju i medijima mogao da bude usvojen. Podsetimo, Nacrtom je predviđeno da se 

izdаvаč medija kоgа је nеpоsrеdnо ili pоsrеdnо оsnоvаlа Rеpublikа, аutоnоmnа pоkrајinа i јеdinicа 

lоkаlnе sаmоuprаvе, kао i ustаnоvа, prеduzеćе i drugо prаvnо licе kоје је u cеlini ili dеlоm u držаvnој 

svојini ili kоје sе u cеlini ili dеlоm finаnsirа iz јаvnih prihоdа, privаtizuје prоdајоm kаpitаlа u sklаdu sа 

prоpisimа kојimа sе urеđuје privаtizаciја. Privatizacija bi, ako zakon u ovoj verziji bude usvojen, ako nije 

već pokrenuta, imala da bude pokrenuta po iniciјаtivi koja se podnosi u rоku оd 30 dаnа оd dаnа 



19 

 

stupаnjа zаkоnа nа snаgu. Оdluku о mеtоdu privаtizаciје dоnоsila bi Аgеnciја zа privаtizаciјu, u rоku оd 

90 dаnа оd dаnа pоdnоšеnjа iniciјаtivе. U Nacrtu stoji da bi, ukоlikо dо 31.12.2014. gоdinе državni 

kapital nе budе prоdаt ili makar оbјаvlјеn јаvni pоziv zа njegovu prоdајu kаpitаlа, pоstupаk privаtizаciје 

bio оbustаvlјen, а mеdiј bi prеstаo dа pоstојi i brisao bi sе iz rеgistrа mеdiја. Svaki dalji mesec odlaganja 

usvajanja Zakona, zapravo skraćuje rok do 31.12.2014. gоdinе i praktično ga čini sve manje realnim. S 

druge strane, produžavanje ovog roka povuklo bi za sobom brojne druge probleme koji su takođe teško 

rešivi i dodatno zakomplikovalo i inače teške i složene reformske procese. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Kašnjenje u usvajanju medijskih zakona i odlaganje implementacije Medijske strategije, pored toga što 

dodatno komplikuje situaciju na medijskoj sceni, komplikuje i odnose sa Evropskom unijom, budući da je 

EU ta koja je insistirala na usvajanju Medijske strategije kao uslovu za napredak u procesu pridruživanja. 

Dve su ključne posledice kašnjenja u usvajanju medijskih zakona. Prvo, kašnjenjem se odlaže privatizacija 

državnih medija, i drugo, kašnjenjem se odlaže prelazak na projektno finansiranje medija, umesto 

neposrednog budžetskog, koji mnogim, a posebno lokalnim medijima u sredinama sa nerazvijenim 

tržištem oglašavanja, a takve su gotovo sve u Srbiji, predstavlja jedini izlaz iz sadašnjeg stanja 

preživljavanja ili tek pukog odlaganja inače neminovnog gašenja. Ključni razlog kašnjenja, po svemu 

sudeći, je i problem u koji je vlast zapala nemogućnošću da nađe prihvatljiv, a stabilan i održiv model 

finansiranja javnog servisa. Tako, dok je radna grupa Ministarstva kulture predlagala pretplatu kao 

osnovni izvor finansiranja javnih servisa, političari su se, čini se iz populističkih razloga, opredelili da se 

javni servisi, umesto iz pretplate, finansiraju iz budžeta. Ovo rešenje nije nemoguće samo po sebi, ali ga je 

teško sprovesti u trenutku kada je budžet prazan i kada se očajnički traže rešenja za rezanje budžetskih 

troškova. Medijska scena u Srbiji pada dublje u apatiju, toliku da je izgleda više ne iznenađuju ni 

najdrasatičniji napadi na novinare, kao onaj opisan u ovom izveštaju, u kome poslanik vladajuće stranke 

maše u skupštini lecima u kojima se urednici i menadžeri medija čije se izveštavanje konkretnom 

političaru ne dopada, proglašavaju pedofilima a građani pozivaju da od njih sklanjaju svoju decu i da ih 

čim ih vide prijavljuju policiji. Posle ovoga, postavlja se osnovano pitanje – šta su pojedinci koji vrše 

određene funkcije i imaju ne mali uticaj u ovoj zemlji, spremni sledeće da urade? 

 


